• Szkolenia dla gastronomii - naszą misją jest gościnność

  • Jak zapobiegać nadmiernej rotacji pracowników?

    Odejście pracownika z firmy stanowi naturalny proces, którego całkowite wyeliminowanie jest niemożliwe. Niemniej jednak, gdy następują częste odejścia, wskazane jest podejmowanie działań mających na celu zatrzymanie ich w danym miejscu pracy. Taka inicjatywa przynosi liczne korzyści firmie, ponieważ doświadczony pracownik jest w stanie efektywniej wykonywać swoje obowiązki, a zatrudnienie nowych osób generuje znaczne koszty.

    Czym jest rotacja?

    Rotacja pracowników obejmuje proces w którym następuje wymiana personelu w firmie, poprzez odejście pracowników i zatrudnienie nowych. Zjawisko to jest powszechne w każdej firmie i nieuniknione. Może mieć charakter dobrowolny lub wymuszony. W przypadku dobrowolnego, pracownicy decydują się sami zrezygnować lub zmienić pracę na bardziej korzystną dla nich. Natomiast rotacja wymuszona występuje, gdy pracodawca rozwiązuje umowę z pracownikiem, np. ze względu na redukcję etatów, niezadowolenie z wykonywanej pracy lub przejście pracownika na emeryturę. Dla pracodawcy związane jest to z dodatkowymi kosztami i koniecznością poświęcenia czasu na poszukiwanie oraz integrację nowych pracowników. Wysoka rotacja, zwłaszcza ta dobrowolna, może budzić niepokój i stanowić impuls do przeprowadzenia analizy, ponieważ najprawdopodobniej wskazuje na błędy w zarządzaniu popełniane przez pracodawców. Rotacja dobrowolna obejmuje różne sytuacje, od korzystnych dla firmy odejść pracowników o niskiej motywacji i słabych wynikach, po takie, które negatywnie wpływają na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. W pierwszym przypadku, odejścia pracowników o niższej wydajności są korzystne dla pracodawcy, który eliminuje mniej efektywnych pracowników. Natomiast odejścia, które mają negatywny wpływ na przedsiębiorstwo, wynikają z rezygnacji pracowników trudnych do zastąpienia o podobnych lub wyższych kwalifikacjach, a także pracowników osiągających wysokie wyniki na danym stanowisku.

    Negatywne konsekwencje rotacji:

    • spadek efektywności organizacji,
    • dodatkowe koszty związane z rekrutacją nowych pracowników oraz ich wprowadzeniem do pracy,
    • konieczność wypłaty odpraw,
    • przerwy w realizacji zleceń,
    • braki kadrowe i związane z tym przeciążenie obecnych pracowników,
    • ryzyko osłabienia wizerunku firmy z powodu negatywnych opinii odchodzących pracowników

    Jak jej zapobiegać?

    • Wspierająca kultura organizacyjna.

    Kształtowanie atmosfery w firmie jest znacznie uwarunkowane jej kulturą organizacyjną. Obejmuje ona nie tylko relacje między kierownictwem a pracownikami, ale także interakcje poziome na wszystkich szczeblach. W skład dobrej kultury organizacyjnej wchodzą takie aspekty jak dotrzymywanie umów, transparentność w przekazywaniu istotnych informacji, wstrzymywanie się od wydawania osądów przed wysłuchaniem wszystkich zainteresowanych, a także umożliwianie udziału w istotnych decyzjach.

    • Badania satysfakcji.

    Czasem pracownicy mogą czuć pewne opory przed wyrażeniem swoich potrzeb i wskazaniem niedoskonałości w podejściu zarządzania firmą. To może wynikać z obawy przed negatywną reakcją przełożonych oraz obawą przed konfliktami. W miejscu pracy istotne jest tworzenie przyjaznej atmosfery i promowanie otwartej komunikacji, aby rozwiać ewentualne wątpliwości w tym zakresie. Choć taka praktyka nie zawsze okazuje się wystarczająco skuteczna. Dlatego warto przeprowadzić anonimową ankietę wśród pracowników, aby pozyskać ich opinie na temat warunków pracy itp. To pozwoli uzyskać perspektywę pracowników, zidentyfikować obszary do poprawy oraz wyrazić szacunek dla zdania członków zespołu.

    • Atrakcyjne wynagrodzenie i szereg benefitów.

    Przejrzystość poziomu wynagradzania na różnych stanowiskach jest kluczowym elementem, a warto, aby kształtował się mniej więcej na poziomie ogólnej średniej krajowej. Przy ustalaniu wynagrodzenia pracownika powinno się uwzględnić różne czynniki, takie jak doświadczenie (mierzone w latach), osiągnięcia zawodowe, posiadane certyfikaty, wykształcenie itp. Wdrożenie systemu premiowania wydaje się dobrym pomysłem. Zatrzymanie cenionych pracowników nie ogranicza się jedynie do podwyżek wynagrodzenia; równie skuteczne są różnorodne świadczenia, takie jak karta multisport, polisa ubezpieczeniowa, wsparcie finansowe na żłobek i przedszkole, dostęp do prywatnej opieki medycznej czy również możliwość korzystania z firmowych obiadów.

    • Staranna selekcja na poziomie rekrutacji.

    Sprawnie opracowana strategia rekrutacyjna umożliwi pozyskanie idealnych kandydatów na konkretne stanowisko, którzy mają potencjał do długotrwałego zaangażowania w firmę. Ważne jest skoncentrowanie się na odpowiedniej grupie docelowej i wykorzystywanie właściwych kanałów komunikacji w prezentowaniu oferty. Istotnym aspektem jest także stworzenie atrakcyjnej i konkurencyjnej propozycji, zdolnej przyciągnąć poszukiwane jednostki. Warto przyjrzeć się praktykom innych przedsiębiorstw w tym zakresie. W celu pełniejszego zrozumienia kompetencji kandydatów możliwe jest wykorzystanie narzędzi oceny przed zatrudnieniem, takich jak testy osobowościowe, assessment center do oceny potencjału zawodowego itp.

    • Możliwości rozwoju.

    Osoby angażują się w to, co sprawia im przyjemność i co wychodzi im dobrze. Z tego powodu skłonne są do uczestnictwa w szkoleniach związanych z ich dziedziną zawodową i związywania się z firmą, która oferuje zarówno rozwijające kursy, jak i możliwość osiągnięcia sukcesów. Oczywiście wiąże się to z koniecznością opracowania planów kariery w firmie oraz z mądrą, długoterminową polityką personalną, będącą integralną częścią wieloletniej strategii przedsiębiorstwa. Kluczowe jest, aby firma potrafiła przedstawić swoim najlepszym pracownikom wizję ich przyszłości, zaznaczając, jakie stanowisko i zadania ich oczekują za kilka lat. W przeciwnym razie pracownicy mogą opuścić firmę, gdzie dostrzegają swoje perspektywy. Jeżeli szukasz ciekawego szkolenia, które pozwoli rozwinąć u Twojego kierownika sali kompetencje menedżerskie, koniecznie sprawdź nasze szkolenia.

    • Docenianie pracowników.

    Nawet najbardziej efektywni pracownicy, świadomi swoich umiejętności, potrzebują słyszeć, że ich trud jest zauważany i ceniony. Regularne uznawanie codziennej pracy stanowi ważny element skutecznego zarządzania firmą, a bez tego trudno sobie wyobrazić zdrowe relacje między pracodawcą a pracownikiem. W niektórych przypadkach pochwała słowna może być równie wartościowa, jak niewielka premia wręczona bez wyraźnego i pozytywnego komentarza ze strony przełożonego. Istotne jest także regularne spotykanie się z pracownikami, aby omówić ich spostrzeżenia i potrzeby. Mają oni z pewnością cenne pomysły oraz sugestie, które mogą przyczynić się do doskonalenia procesów pracy. Warto ustalić, że takie spotkania będą miały miejsce cyklicznie, na przykład co dwa miesiące, i trzymać się ustalonego harmonogramu.

    • Elastyczne godziny pracy i work – life balance.

    Obniżenie poziomu rotacji pracowników jest możliwe poprzez wprowadzenie elastycznych godzin pracy i trybu pracy, co pozwala na utrzymanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. 

    Nie zawsze da się uniknąć fluktuacji pracowników. Niemniej jednak istotne jest monitorowanie istotnych wskaźników zatrudnienia oraz promowanie aktywności w wyrażaniu opinii na temat warunków pracy. Takie podejście pomaga zminimalizować ryzyko utraty wartościowych pracowników, co przekłada się na poprawę ogólnej sytuacji firmy.

    Źródła:

    https://www.ifirma.pl/blog/duza-rotacja-pracownikow-jakie-sa-przyczyny-i-jak-jej-zapobiegac.html

    Dodaj komentarz

    Wykonane przez Creospace