Na co zwrócić uwagę przy zatrudnianiu menadżera restauracji?
Poszukiwanie trzonu zarządzającego restauracji to trudne i odpowiedzialne zadanie. Dobry menadżer w restauracji to nabytek na wagę złota. Wiele nietrafionych ludzkich połączeń było początkiem końca nowych miejsc, a perfect match do dziś są fundamentem sukcesu wielu miejsc, które z sukcesem działają na rynku gastro. W tym wpisie skoncentrujemy się na kompetencjach miękkich idealnego kandydata_tki.
Dobry menadżer, czyli kto?
1.Chemia
Żadne polecenie, nawet najbardziej top osoby z branzy, nie powie ci tyle co twoja intuicja.
W języku angielskim na to przeczucie, mówi się „gut feeling”. Danny Mayer w „Setting the table” opisywał, ze rozmawiając z kandydatem zastanawia się, czy powierzyłby mu obsługę bardzo ważnych gości, co odnosi się do kompetencji danej osoby. Drugie pytanie, to czy zaprosiłby tę osobę na kolacje do swojego domu. Ostatnie nie odnosi się do potencjalnego romansu, ale do faktu, czy ktoś wzbudza w nas sympatię. Jeżeli tak, możemy sobie odpowiedzieć, że w goście też go polubią.
2.Czuje puls gastro
Oczywiście na rozmowie tego nie zweryfikujemy. Tylko w boju 🙂 Ale już po jednej rozmowie jesteś w stanie rozpoznać czy ktoś zostawia za sobą mrok czy słońce.
Odpowiedz sobie na pytanie, czy rozmawiasz z osobą, która lubi ludzi? Która rozumie czym jest goscinność? Nie chodzi o zatrudnianie wesołego wujka, ale osobę, która rozumie, że praca w gastronomii polega przede wszystkim na dogadywaniu się z ludźmi. Czy chcesz żeby ta osoba reprezentowała twój biznes?
W drugiej kolejności patrz na listę miejsc, gdzie kandydat zdobywał doświadczenie.
3.Nerwy na wodzy
Odporność na stres to jedna z kluczowych kompetencji na tym stanowisku. Ciągła presja, trudni goście, zarządzanie zespołem, nieprzewidywalne sytuacje, długie godziny pracy – możemy być największymi pasjonatami gastronomii, ale jeżeli jesteśmy niewyspani, głodni, poirytowani, to każda błahostka urasta do rangi problemów pierwszego świata. Na ile ktoś jest odporny na niedogodności wpisane w pejzaż tego zawodu?
4.Zespół
Nie potrzebujesz osoby, która potrafi nosić tacę w jednej dłoni, zna na pamięć apelacje w Burgundii czy potrafi otwierać wino butem. Idealny kandydat nie istnieje, ale już taki, który spełnia większość Twoich potrzeb już tak. Każdą z wyżej wymienionych dziedzin wypełni niezależny konsultant i nie łudź się, ze w osobie menadżera znajdziesz wszechwiedzącego omnibusa.
Najważniejszą kompetencja menadżera jest umiejetność budowania zaangażowanego zespołu, motywowanie pracowników do utrzymywania wysokich standardów, dbanie o wysokie morale ekipy i dobre samopoczucie gości. To składowa charakteru, doświadczenia, czucia ludzi i rozumienia czym jest gościnność!
Czerwona lampka – na kogo uważać?
1. Chytre sprytki – znają na wylot każdy gastro wałek. Jak rolować fiskusa, gości, pracowników. Pamiętaj, że na ciebie też przyjdzie pora.
2. Osoby za którymi ciągnie się zła fama – oczywiście, że kij ma dwa końce, ale jeżeli komuś nie wychodzi w każdym jednym lokalu, coś może być na rzeczy. Nie potrzebujesz odkrywać co to takiego.
3. Osoby z mentalem gastronomii lat 90-tych i głębokiego PRL – po prostu NIE.
4. Osoby które rozumieją zarządzanie jako poganianie kijem chłopa pańszczyźnianego w folwarku lub takie które idealistycznie chcą wprowadzać model turkusowej organizacji.
5. Agresorzy, którzy wypowiadają się pogardliwie o mniejszościach seksualnych, narodowych, cudzoziemcach, kobietach etc.
Reasumując:
1.Odpowiedz sobie na pytanie czy się dogadasz z tą osobą.
2.Jakie uczucia w tobie budzi?
3. Oceń komunikatywność i sposób wysławiania.
4. Ufaj swojej intuicji i nie ignoruj czerwonych lampek.
5. Szukanie menadżera wymaga czasu i zaangażowania. Pomyśl czy stać cię na ewentualne błędy.
Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco ⬇️
Przeczytaj także ⬇️